• blad nr 11
  • 7-6-2014
  • auteur K. Hagen 
  • Redactioneel

 

Rekentoets voortgezet onderwijs voldoet niet

Aan de verplichte rekentoets in het voortgezet onderwijs moet nog veel worden verbeterd. De lat ligt voor veel leerlingen te hoog, de kwaliteit van de opgaven voldoet niet en er worden vraagtekens gezet bij de digitale afname van de toets.

Dat schrijft de commissie-Bosker in een onderzoeksrapport aan minister Bussemaker van Onderwijs. De opgaven zijn ondermaats, te moeilijk, te gekunsteld of te talig. Een andere conclusie gaat over het niveau. ‘Als we naar de resultaten kijken dan lijkt op dit moment de lat nog te hoog te liggen’, aldus de commissie.
De commissie signaleert nog enkele andere problemen. Zo is er weinig ervaring met het geven van rekenen als apart vak en zijn leraren onvoldoende ingevoerd in de didactiek van het rekenen. De rekenmachine, die bij veel opgaven mag worden gebruikt, is een volgend heikel punt. Veel leraren vinden namelijk dat leerlingen ook zonder zo’n hulpmiddel moeten kunnen rekenen.

Geen uitstel
Toch moet de toets niet worden uitgesteld, schrijft de commissie. Sinds dit schooljaar is de rekentoets voor middelbare scholieren verplicht, maar ze kunnen bij een onvoldoende niet zakken voor hun eindexamen. Een slecht resultaat kan scholieren vanaf schooljaar 2015/2016 wél hun diploma kosten. Staatssecretaris Dekker van Onderwijs liet eerder al weten dat de toets dan gewoon meetelt.
“De scholieren zijn de dupe als ze een toets moeten maken die blijkbaar niet eens aan de eisen voldoet”, zegt AOb-bestuurder Ben Hoogenboom. Hij snapt niet dat er een aparte rekentoets komt, omdat rekenen nu ook al onderdeel is van het curriculum. “Het risico is dat leerlingen een trucje leren om de rekentoets te halen. De vaardigheden zijn dan niet ingesleten. Mochten leerlingen de rekentoets halen, dan is het een illusie dat ze echt kunnen rekenen.”

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.