• blad nr 14
  • 26-8-2000
  • auteur . Overige 
  • Column

 

Cornielje

De zomervakantie loopt ten einde. We gaan allemaal weer enthousiast aan de slag. Een paar weken er tussenuit geeft je nieuwe energie en biedt een frisse blik op tal van zaken. Toen ik op 17 augustus weer voet zette op Nederlandse bodem, bleek dat er in drie uur vijf nieuwe berichten op mijn mobiele telefoon ingesproken waren. Allemaal in verband met een artikel uit de Volkskrant ŒOnderwijs moet in opstand komenš, waarin hoogleraar bestuurskunde Roel in Œt Veld scholen en ouders oproept tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Ik kon meteen beginnen.
Het is niet niks als iemand met de statuur van In Œt Veld een dergelijke oproep doet. Het past ook niet bij de vele functies die hij in zijn leven vervuld heeft: topambtenaar, staatssecretaris, voorzitter van het Colo en lid van vele adviescommissies. Ik heb altijd een zekere bewondering gehad voor deze hardwerkende hoogleraar. Niet dat ik het voortdurend met hem eens ben, maar zijn duidelijke opvattingen dwingen je om goed over je eigen standpunten na te denken. Roel in Œt Veld laat zich doorgaans leiden door de rede en niet door de emotie. Wat is er in hem gevaren?
De oud-topambtenaar heeft bestuurlijke verantwoordelijkheid gedragen voor omvangrijke bezuinigingsoperaties. Twee periodes Deetman en twee periodes Ritzen hebben het onderwijs niet onberoerd gelaten. En nu er dan door Hermans geďnvesteerd wordt in het onderwijs, zouden de burgers zich tegen de overheid moeten keren?
Op initiatief van de onderwijswoordvoerders van PvdA, VVD en D66 is in de vorige regeerperiode een begin gemaakt met extra investeringen in het basis-, het voortgezet en het beroepsonderwijs. Deze lijn is in de kabinetsformatie doorgetrokken. Met meer dan twee miljard extra voor OC&W, had Hermans een beter perspectief dan zijn beide voorgangers. Bij de voorjaarsnota is Hermans er zelfs in geslaagd om alleen al voor het jaar 2000 ruim 1.4 miljard binnen te slepen voor zijn beleidsterrein.
Om door te kunnen blijven gaan met extra investeringen in het onderwijs, is draagvlak nodig. Draagvlak in de samenleving, maar ook draagvlak in de Tweede Kamer en in het kabinet. Burgerlijke ongehoorzaamheid of een oproep daartoe ondergraaft het bestaande draagvlak voor deze extra investeringen. Goed onderbouwde visies en heldere argumentaties dragen bij aan de verbetering van het klimaat om onderwijs hoog op de politieke agenda te houden. Juist Roel in Œt Veld moet weten dat je met zošn benadering veel verder komt dan met een emotionele oproep.
Beste Roel, je krijgt van mij ongevraagd een welgemeend advies. Ga een paar weken naar Portugal. Als je terugkomt dan zie je het zonniger in. Dan kun je een constructieve bijdrage leveren aan het debat over de kenniseconomie. Want ook in dat debat hebben we je kennis en kunde nodig.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.