- blad nr 14
- 26-8-2000
- auteur R. Sikkes
- Redactioneel
Onderwijsraad bepleit bundeling opleidingen
Volgens de raad is zo¹n ingreep vooral nodig om beter te kunnen reageren op de vraag van scholen naar nascholing, onderzoek en werving van personeel. Het ministerie moet vergroting van de samenhang alleen niet aan de opleidingen overlaten, zoals de huidige beleidstrend voorschrijft. In plaats daarvan moet minister Hermans zelf initiatieven nemen om meer verband te krijgen.
Dit idee is niet nieuw. Al jarenlang wordt bundeling van alle opleidingen bepleit, maar door de grote kloof tussen universiteiten en hogescholen is dat er tot nu toe niet van gekomen. Hermans schakelde daarom de Onderwijsraad in en kreeg een advies dat die noodzaak voor de zoveelste keer onderstreept. Er wordt volgens de raad wel veel samengewerkt, maar een heldere opleidingsstructuur is er nog steeds niet. Ook zouden de instellingen voor onderwijsonderzoek en onderwijsondersteuning bij zo¹n proces betrokken kunnen worden, om zo de kloof tussen scholen, onderzoek en begeleiding te verminderen.
Opvallend is dat de Onderwijsraad meent dat het ministerie zelf het initiatief moet nemen, terwijl Hermans de afgelopen jaren juist predikt dat het hoger onderwijs zelf zijn zaakjes moet regelen. Maar dat is bij de lerarenopleidingen niet mogelijk, zo zegt de Onderwijsraad, want het overgrote deel van de ontwikkelingen in het onderwijs is het rechtstreekse gevolg van overheidsbeleid.
Op een aantal plaatsen werken universiteiten en hogescholen al samen. Zo hebben de Katholieke universiteit Nijmegen en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen hun krachten bij de lerarenopleidingen gebundeld. Omdat het verbod op fusies tussen hogescholen en universiteiten is geschrapt, zou het makkelijker kunnen worden om de lerarenopleidingen onder één dak te brengen.