- blad nr 6
- 22-3-2014
- auteur A. Moerman
- de Vereniging
Veilige scholen omarmen diversiteit
“Ik was in eerste instantie niet zo voor die wettelijke verplichting. Want als we met zijn allen streven naar een 'veilige school', dan is aandacht voor diversiteit een automatisch gevolg daarvan. Maar achteraf ben ik toch blij met de verplichting. De spin-off is dat scholen gaan nadenken. En dan komen ze er snel achter dat een of twee lesjes over het onderwerp verre van genoeg is. Door de verplichting realiseren scholen zich veel beter dat ze nu echt moeten gaan werken aan die veilige school voor iedereen”, zegt Peter Dankmeijer van EduDivers.
EduDivers is het kenniscentrum voor onderwijs en seksuele diversiteit. Samen met de Onderwijsalliantie voor Seksuele Diversiteit organiseert Dankmeijer dit voorjaar een leermiddelenwedstrijd. Docenten, leerlingen, directeuren, uitgevers, actievoerders, iedereen mag goede of slechte voorbeelden insturen. En op Roze Zaterdag regent het prijzen. “In Nederland vieren we vooral de diversiteit die er is en mag zijn. Wereldwijd is het vooral een actiedag.”
Voor Dankmeijer is het klip-en-klaar dat op een veilige school het verblijfsklimaat voor iedereen prettiger wordt. Dus dat aandacht voor diversiteit eigenlijk in alle lessen de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn. “We waren op een vmbo met een lespakket over mensenrechten. In de eerste les waren alle moslimkinderen het roerend met elkaar eens: 'Homo's zijn geen mensen'. In de weken daarna kwam het gesprek op gang en ging het ook over allerlei andere vormen van groepsafwijkend gedrag. Bijvoorbeeld over de hoofddoekjes. Dan is het een mooi resultaat dat aan het eind van de zes weken de leerlingen homo's misschien nog steeds niet leuk vinden, maar dat verketteren en uitsluiten wordt veroordeeld.”
Moslimmannen
Dankmeijer vertelt over de speciale lespakketten als Voice out van EduDivers en What's up van Codename Future als voorbeelden van uitstekende pakketten. Minder fraai in zijn ogen is bijvoorbeeld het pakket Wonderlijk gemaakt dat op reformatorische scholen wordt gebruikt om aan de wettelijke verplichting te voldoen. “Daarin gaat het nog over homofilie. De homofiele medemens mag niet worden veroordeeld maar de homoseksuele praktijk is voor bijbelgetrouwe christenen niet acceptabel. En met de lessen willen de scholen hun leerlingen vooral niet op ideeën brengen”, zo citeert Dankmeijer een stukje tekst uit het lespakket. “Als ik me niet vergis is dit lespakket inmiddels gemoderniseerd. Die nieuwe versie heb ik nog niet gezien.”
In de hele school en in al het lesmateriaal zou aandacht moeten zijn voor diversiteit, meent Dankmeijer. Dus voer ook eens homo's op in rekenvoorbeelden in plaats van altijd het geijkte man/vrouw-voorbeeld. “Homo's, lesbiennes, biseksuelen, meisjes met een hoofddoek, gothics of moslimmannen met een baard. Laat in de lesstof zien hoe divers de samenleving is. Er is veel meer van de norm afwijkend gedrag dan je op het eerste gezicht zou denken. En dat is oké, dat verrijkt. Wist je bijvoorbeeld dat zo'n 10 procent van de bevolking in seksuele voorkeur afwijkt van de standaardnorm mannetje-vrouwtje?”