• blad nr 6
  • 22-3-2014
  • auteur D. van 't Erve 
  • Doen!

 

Doen!

GRATIS LESMATERIAAL

Digibordles van Rian Visser

Hoe maak je een prentenboek, wat doet een illustrator en hoe wordt het boek gedrukt? Rian Visser, kinderboekenschrijver en grafisch vormgever, komt graag op scholen om het de kinderen uit te leggen. “Het plezier in lezen en om zelf verhalen te schrijven is heel belangrijk en daar draag ik graag aan bij”, verklaart Visser. “Ik merk dat kinderen staan te popelen om hun eigen fantasie te gebruiken, maar dat daar op scholen weinig ruimte voor is. Leerkrachten willen wel, maar weten vaak niet hoe. Helaas kan ik niet overal zelf naar toe. Toen scholen digiborden kregen, ontstond daarom al snel het idee om een les te maken die leerkrachten zelfstandig kunnen uitvoeren.”

Liefdesgedichten
Inmiddels staat de teller op ruim 25 digibordlessen: van klinkers oefenen en een eigen stripheld tekenen tot en met liefdesgedichten schrijven. Er zijn lessen voor verschillende groepen van de basisschool, maar ook voor het voortgezet onderwijs of voor volwassenen. Ze heeft de lessen zelf vormgegeven en ze zijn gratis te downloaden, wat ook veelvuldig gebeurt. “De les over het kinderboekenweekthema sport leverde maar liefst 5000 verhalen op”, vermeldt ze trots.

Prijs
Visser, met ruim zeventig kinderboeken op haar naam, ontwikkelt naast digibordlessen ook (betaalde) e-books en apps. Bovendien is ze als schoolschrijver verbonden aan een school in Amsterdam. Afgelopen jaar kreeg ze van de Stichting Lezen & Schrijven een prijs voor haar strijd tegen laaggeletterdheid. Haar drive is terug te voeren op haar jeugd, vertelt ze. Als kind woonde Visser een jaar in Spanje waar de boeken schaars waren. “Terug in Nederland heb ik me suf gelezen. Lezen is heerlijk, omdat je je helemaal kunt onderdompelen in andere werelden. Je wordt er gelukkig van.”

www.rianvisser.nl

>ONTWIKKELEN

Goede ideeën gezocht

Heeft u ideeën over wat er beter kan op school? Het programma Onderwijspioniers helpt deze uit te voeren door middel van begeleiding, budget, een netwerk en een podium. Leerkrachten in het primair onderwijs kunnen hun idee nog tot 6 april indienen.
Onderwijspioniers biedt ondersteuning aan leraren in het primair en voortgezet onderwijs en het mbo om een ambitieus idee verder te ontwikkelen. Uit alle inzendingen selecteert een jury 25 initiatieven, waarna er een verkennend gesprek plaatsvindt. Het Pioniersprogramma start in schooljaar 2014/15.

Kijk voor meer informatie en aanmelding op de website: www.onderwijspioniers.nl.

INSPIREREN
Rondkijken op de Werkplaats
Op 23 mei zet de Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven de deuren open voor leerkrachten. De school voor basis- en voortgezet onderwijs is in 1926 opgericht door Kees Boeke. Samen leren en werken vond hij belangrijk, vandaar dat de kinderen er ‘werkers’ en leraren ‘medewerkers’ heten. Bovendien zijn tuinieren, muziek maken of dieren voederen er net zo belangrijk als rekenen en taal. De school is onlangs vernieuwd. Tijdens de vakgenotendag wordt er een rondleiding gegeven en u kunt twee lezingen volgen over hoe het onderwijs anders kan worden aangepakt. De dag duurt van 9.15 tot 14.30 uur.

Zie voor meer informatie: www.wpkeesboeke.nl

LEZEN
{2x + covers}
Gedrag? Oplossingen!
Waarom kauwen sommige leerlingen op hun kleding, houden ze zich op het schoolplein opeens niet aan de regels of blijven ze in de klas niet aan het werk? Het antwoord en wat u eraan kunt doen, vindt u in ‘Gedrag? Oplossingen! Praktische oplossingen voor gedragsproblemen in het passend onderwijs’. Het bedrijf Senso-Care dat materialen ontwikkelt voor kinderen met concentratieproblemen, geeft het boekje uit. “Met de invoering van passend onderwijs zullen meer kinderen met gedragsproblemen in het regulier onderwijs komen”, verwacht eigenaar Marten Bosch. “Dit boekje is een eenvoudig hulpmiddel voor de leerkracht en bevat simpele oplossingen waardoor leerlingen bij de les blijven.” Het boekje is te bestellen op www.senso-care.nl en kost €14,95.

Pakkend passend onderwijs
In het boek ‘Pakkend passend onderwijs’ beschrijft Irene Westeneng een onderwijssysteem waarin opbrengst- en ontwikkelingsgericht onderwijs hand in hand gaan. Om eigentijds onderwijs te bieden, moet volgens haar het traditionele leerstofjaarklassensysteem op de schop. Het boek geeft antwoord op vragen van leerkrachten als: ‘Waarom doe ik wat ik doe, voldoe ik aan de onderwijsbehoeften van elk kind en hoe realiseer ik goed passend onderwijs waarbij ik zelf mijn passie en energie behoud?’
Uitgeverij Van Gorcum | ISBN 9789.0232.525.66 | €19,95

SOCIAL MEDIA
Tips van Philippe Abbing, docent scheikunde, en Katja van Well, leerkracht speciaal basisonderwijs. Zij geven trainingen over social media, zie www.aobscholing.nl.
Nieuws in de klas
www.nieuwstool.nl/ is een online tool waarmee leerlingen zelf een eigen krant in elkaar kunnen zetten. De lay-out van de krant is al helemaal klaar. De indeling van de pagina's staat vast. De hoeveelheid ruimte voor de artikelen kun je dus niet veranderen. Het gebruik van de tool is simpel: klik op de artikelruimte en je kunt jouw tekst er direct intikken, maar je kunt er ook vanuit Word stukken tekst inplakken. Ook de afbeeldingen op de pagina's kun je vervangen door eigen beeldmateriaal. In de tool kun je vier pagina’s aanmaken.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.