• blad nr 5
  • 8-3-2014
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

Aanvraagperiode Lerarenbeurs 2014 1 april – 31 mei

Wie?
De Lerarenbeurs is er voor iedereen met een onderwijsbevoegdheid, die een baan heeft op een door het ministerie bekostigde school. En die minimaal 20 procent van de werktijd lesgeeft. Ook invallers kunnen een beurs aanvragen, net als mensen die nu werkloos zijn maar twaalf maanden voorafgaand aan de aanvraag werkzaam waren.
De beurs geldt ook voor docenten in het hbo met minimaal een bachelordiploma. Ambulant begeleiders die niet lesgeven, kunnen ook een beurs aanvragen als ze een onderwijsbevoegdheid hebben en op 1 mei 2012 in dienst waren bij een school voor speciaal onderwijs of regionaal expertisecentrum.
Je kunt maar eenmaal in je carrière gebruikmaken van de beurs, dus denk goed na wanneer je hem inzet. Er is één uitzondering: wie de beurs in de eerste fase gebruikte voor een korte opleiding van minder dan een jaar, mag opnieuw een beurs aanvragen voor een bachelor- of masteropleiding.

Wat?
Je kunt een Lerarenbeurs aanvragen voor een erkende bachelor- of masteropleiding. Je krijgt een deel van de kosten voor collegegeld, studiemiddelen en reiskosten vergoed. De werkgever ontvangt de kosten voor verlof en vervanging:
• Collegegeld: maximaal € 3500,- per jaar voor wettelijk collegegeld en maximaal € 7000,- per jaar voor instellingscollegegeld.
• Studiemiddelen: 10 procent van het bedrag voor collegegeld, tot maximaal € 350,- per jaar.
• Reiskosten: 10 procent van het bedrag voor collegegeld tot maximaal € 350,- per jaar.
• Studieverlof en vervanging op school: een vast bedrag per verlofuur per onderwijssector met een maximum van 160 uur per jaar bij een volledige aanstelling en bij deeltijd het aantal uren naar rato.
Deze bedragen gelden ook voor postinitiële masteropleidingen en voor opleidingen aan Open Universiteit en andere niet-bekostigde onderwijsinstellingen, met een maximum van € 3500,- aan collegegeld.
Je moet minimaal 15 studiepunten halen. Stop je met de studie of haal je minder studiepunten, dan moet je de beurs terugbetalen.

Wanneer?
Tussen 1 april en uiterlijk 31 mei kun je een digitale aanvraag doen bij www.duo.nl. Beurzen worden toegekend per onderwijssector en op volgorde van binnenkomst, dus geldt de simpele regel: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Bereid je dus voor! Dat kan nu al. Oriënteer je op een opleiding bij hogeschool of universiteit, of kijk op www.lerarenbeurs.info waar een groot aantal bachelor- en masteropleidingen staan vermeld.
Ook je werkgever moet een verklaring invullen en ondertekenen. Deze kun je nu al downloaden, zodat alle formaliteiten voor 1 april afgerond kunnen zijn en vanaf dat moment de aanvraag via www.duo.nl gedaan kan worden. Voor de aanvraag heb je ook een DigiD met een sms-functie nodig! Vraag ook deze op tijd aan. Ook wanneer je al een Lerarenbeurs hebt sinds afgelopen jaar, moet je die elk studiejaar opnieuw aanvragen.

Waar?
Alle regelingen en exacte informatie over de Lerarenbeurs vind je op www.duo.nl

Waarom?
De Lerarenbeurs is het meest succesvolle onderdeel van het convenant Leerkracht, waarin vakbonden, werkgevers en overheid afspraken maakten over de aantrekkelijkheid van het beroep. Leraren die de beurs hebben afgerond zijn er erg enthousiast over. Jaarlijks is rond de 80 miljoen aan lopende en nieuwe beurzen beschikbaar. Doel is een stevige bijscholing voor werkende leraren en een niveauverhoging van het personeelsbestand. De AOb pleitte al ruim voor het convenant voor zo’n stevige opfriscursus in de beleidsnota Van meester naar master en heeft er hard aan gewerkt om dat voor elkaar te krijgen.

{portret 1, met groene barok achtergrond, zwarte trui en overhemd}
‘Kosten en vervanging zijn goed geregeld’

Sander Dankelman is coördinator van de Lucas Academie. De Stichting Lucas Onderwijs verzorgt met 3700 medewerkers onderwijs op bijna tachtig scholen in basis-, voortgezet en speciaal onderwijs in Den Haag en omgeving.

“De kwaliteit van het onderwijs wordt bepaald door de kwaliteit van de leerkrachten en de kwaliteit van de schoolleiders. Investeren in die kwaliteit is voor ons prioriteit nummer één. De Lerarenbeurs is een fantastische regeling omdat je niet na hoeft te denken over de kosten en de vervanging. Bovendien gaat het om serieuze opleidingen die een flinke investering vragen in tijd en energie en waarvoor je dus intrinsiek gemotiveerd bent. Dit jaar zijn er voor het eerst zo’n 25 medewerkers van Lucas die met een Lerarenbeurs gezamenlijk een master special educational needs volgen bij het Seminarium voor Orthopedagogiek, dat is dus een echte Lucas-master. Zij leren elkaar op deze manier meteen kennen en gaan bijvoorbeeld gezamenlijk onderzoek doen rond een thema dat van belang is voor Lucas Onderwijs.”

{portret 2, kale man met blauw-wit geruit overhemd}
‘Studielast is wel schrikken’

Mathijs van Breukelen is docent aardrijkskunde op mavo/havo/vwo en docent onderzoek en ontwerp op het technasium van ISW Hoogeland in Naaldwijk. Hij volgt sinds dit jaar een master leren en innoveren bij Hogeschool InHolland.

“Ik werk nu tien jaar in het onderwijs en ik wil het onderwijs veranderen, vernieuwen en verbeteren. Mijn eigen body of knowledge vergroten. Dit is in dat verband echt een heel mooie opleiding. Goede boeken en inspirerende hoogleraren, het is ontzettend leuk. De studielast zou twintig uur per week zijn. Ik dacht: Dat zal wel. Maar het is echt zo. Dat is wel schrikken, want ik heb geen twintig uur per week. Van maandag tot en met donderdag werk ik en op vrijdag doe ik nu de opleiding. Ik wil niet al m’n avonden en weekends opofferen. Je kunt voor zo’n studie toch niet de rest van je leven stilzetten? De druk die studie op werk en privé heeft is wel groot. Ik zit geregeld tot laat te werken. Ik denk er nu drie jaar over te doen, maar ik weet nog niet wat dat voor de financiering betekent. Ik heb op onze school het technasium nu onder m’n hoede en ik kan alles wat ik leer direct toepassen.”

{portret 3, grijs jasje, zwarte bril, Dijsselbloem-achtige, door Fred per ongeluk ‘Willem van Noort’ genoemd}
‘We profiteren van betere leraren’

Willem Kock is manager schoolontwikkeling bij XpectPrimair, een stichting met twintig basisscholen en zeshonderd leerkrachten in Tilburg.

“Wij maken werk van leren voor onze leerkrachten. Intern met de Xpect Academie, maar we zien ook het belang van de Lerarenbeurs. Die is voor de ontwikkeling van de leraren zelf, voor de eigen carrière en niet per se alleen voor onze eigen organisatie. Hoewel wij er natuurlijk wel van profiteren omdat we betere leraren krijgen. Tegen de tijd dat mensen zich aan kunnen melden voor de beurs stimuleren we dat door het bekend te maken op twitter en via ons interne portal. Ik schat dat er jaarlijks zo’n 25 leerkrachten gebruik van maken. Het moet wel altijd in overleg natuurlijk. Als iemand twee dagen voor de klas staat en een master wil halen en dan nog één dag wil werken, dan zeggen we wel: Doe die master dan in je eigen tijd, want anders staan er drie verschillende leerkrachten voor de groep in een week. Dat is niet in het belang van de kinderen.”

{portret 4, met groene pailletten trui}
‘Ik ben nog niet de leerkracht die ik wil zijn’

Lizzy Boudewijns staat voor groep 8 op basisschool de Vijf Hoeven in Tilburg. Ze volgt de master leren en innoveren aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.

“Ik ben pas twee jaar van de pabo maar ik heb het gevoel dat ik als leerkracht nog niet ben wie ik wil zijn. Na gesprekken met mijn leidinggevenden en het bezoeken van open dagen leek dit een passende opleiding. Hoe leren kinderen en hoe kun je daar als leerkracht bij aansluiten. Het is erg leuk, maar ook zwaar. Ik zag dat al aankomen en ben in plaats van fulltime, drie dagen gaan werken. Dat is een goede keuze geweest. Ik zie medestudenten afhaken omdat ze het niet kunnen combineren. Dan moet je wel een deel van de beurs terugbetalen. De opleiding is praktijkgericht: je doet onderzoek en na die twee jaar integreer je iets nieuws op jouw school.”

{portret 5, met grijze achtergrond met rode stippen}
‘Geen cursus maar echte verdieping’

Alexander Volmer is rector van het Ichthus Lyceum in Driehuis.

“De Lerarenbeurs zorgt ervoor dat een langduriger studie voor docenten in beeld komt. Als school krijgen we daarmee substantieel meer expertise in huis. Een korte cursus volgen zie ik als ‘je vak bijhouden’, dit is echt verdieping. In functioneringsgesprekken of als het over scholing gaat, wijzen we altijd op het bestaan van deze beurs. Elk jaar maken zo’n drie á vier docenten van de zeventig gebruik van de Lerarenbeurs en als school hebben we er alleen maar profijt van. Tot nieuwe functies of hogere inschaling heeft het nog niet direct geleid. Wel geeft het docenten de mogelijkheid op meer of andere functies te reageren. Dat scholing van docenten tegenwoordig veel aandacht krijgt, vind ik een heel goede ontwikkeling.”

{portret 6, met geel-blauwe kluisjes achtergrond}
‘Ik wil me blijven ontwikkelen’

Lars van der Bruggen is eerstegraads docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen aan het Ichthus Lyceum in Driehuis en volgt een master Academisch Meesterschap via Educatief Meesterschap Amsterdam.

“Ik heb drie jaar mee geschreven aan het vwo-lesmateriaal voor de pilot maatschappijwetenschappen en merkte hoe ontzettend leuk ik het vond om weer in de boeken te duiken en zélf te leren. Toen dat klaar was, het klinkt cliché, maar dan dringt het door: Er is meer, ik wil me blijven ontwikkelen. Dit is een pittige en kostbare studie die ik kan volgen omdat naast de Lerarenbeurs ook mijn school en Dunamare, het overkoepelende bestuur, bijdragen. In mijn eerste onderzoek richt ik me op hoogbegaafde onderpresteerders om uit te zoeken waarom zij nu niet excelleren, wat we zo graag willen. Ik merk nu al dat ik anders tegen dingen aan kijk en een brug kan slaan tussen de theorie van de docenten en de praktijk van docenten op school.”

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.