- blad nr 5
- 8-3-2014
- auteur R. Sikkes
- Redactioneel
Meer leerlingen op gewone basisschool
In het basisonderwijs is er positief nieuws: steeds meer leerlingen gaan naar een gewone basisschool. Vooral de verwijzing naar het speciaal basisonderwijs neemt af. Daar zijn verschillende verklaringen voor. Ambulante begeleiding helpt om kinderen die dat nodig hebben extra zorg te geven. Eén op de dertien leerlingen heeft zo’n rugzakje. Ook is de expertise toegenomen: het aantal leerkrachten met een master special educational needs of een kortere specialistische cursus op dit gebied, is enorm gestegen. Heel langzaam begint nu ook de verwijzing naar het speciaal onderwijs te dalen. Een succesverhaal, kunnen we wel zeggen.
Op de middelbare scholen is de lichte zorg geconcentreerd op het leerwegondersteunend onderwijs en de praktijkschool. Het aandeel leerlingen dat daar gebruik van maakt stabiliseert en ligt al jaren rond 13 procent. Ondertussen groeit wel het percentage jongeren met een rugzakje op de middelbare school pijlsnel.
Moeizamer is het met de zware zorg: het verwijzingspercentage naar het voortgezet speciaal onderwijs is de afgelopen tien jaar blijven groeien. Lukt het middelbare scholen niet om deze jongeren binnenboord te houden? Bijvoorbeeld door de toegenomen selectiedruk? Of het rendementsdenken? Nee, zo simpel ligt het zeker niet.
Ongeveer 20 procent van de leerlingen in het speciaal onderwijs kent een lichamelijke beperking (gehandicapt, doof/slechthorend, blind/slechtziend) die aangepast onderwijs noodzakelijk maakt. De hoofdmoot van het voortgezet speciaal onderwijs – zo’n 80 procent - bestaat uit zeer moeilijk lerende jongeren, zeer moeilijk opvoedbare pubers en kinderen met forse psychische problemen. Indicaties die helemaal niet zo makkelijk worden gegeven.
In de afgelopen tien jaar is het voortgezet speciaal onderwijs gegroeid van ongeveer 21 duizend naar ruim 39 duizend jongeren. Vooral het aantal zeer moeilijk opvoedbare kinderen en psychisch zieke jongeren is gegroeid. Een zorgelijke ontwikkeling, waar niet alleen onderwijs een oplossing voor kan bieden.
{grafics}
1. Verwijzing naar speciaal onderwijs daalt gestaag
sbao so totaal
2003 3,1% 2,1% 5,2%
2008 2,7% 2,1% 4,8%
2013 2,5% 2,0% 4,5%
2. Rugzakjes op basisschool over hoogtepunt heen
2004 2,6%
2008 8,0%
2012 7,5%
3. Verwijzing zware zorg voortgezet onderwijs blijft groeien
lwoo+pro vso totaal
2003 12,3% 2,3% 14,6%
2008 13,2% 3,3% 16,5%
2013 13,0% 3,9% 16,9%
4. Rugzakjes steeds populairder in vo
2004 4,6%
2008 14,5%
2012 19,6%
{noot}
Dit is een samenvatting van de belangrijkste trends van de factsheet passend onderwijs. Deze is te vinden op www.aob.nl