• blad nr 5
  • 8-3-2014
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Samen knokken tegen de krimp

Elkaar niet langer de tent uit knokken, maar samenwerken. Gedwongen door de krimp hebben 22 schoolbesturen voor voortgezet onderwijs en mbo in de provincie Groningen een manifest ondertekend.

”Scholen waren altijd gesloten bolwerken, die alle informatie voor zich hielden. Nu moeten ze aangeven hoe ze ervoor staan en of hun afdelingen nog levensvatbaar zijn”, zegt Harry Bouma, de woordvoerder van initiatiefnemer Noorderpoort College.
In het Onderwijsmanifest Groningen wordt gesproken van een krimp die kan oplopen tot 35 tot 40 procent. In de afgelopen jaren zijn er in Groningen al scholen en afdelingen gesloten en samengevoegd. Volgens Bouma zijn de gevolgen van de leerlingendaling niettemin jarenlang ontkend. “Daardoor zijn er nieuwe gebouwen in gebruik genomen die nu weer leeg staan.” Nu moeten scholen inzicht geven in de ontwikkeling van hun leerlingenaantallen, om te voorkomen dat er straks in bepaalde gebieden geen voortgezet onderwijs meer is. Het Noorderpoort College stoot zelf in 2015 de havo/vwo-afdeling af. Komend schooljaar zullen bepaalde klassen al samengevoegd worden met klassen van het Ubbo Emmius. “We hadden in Stadskanaal nog maar hele kleine klasjes voor Duits bijvoorbeeld. De vraag was of dit kwalitatief nog verantwoord was.” Uit cijfers van de Onderwijsinspectie blijkt dat de kwaliteit van het voortgezet onderwijs in Groningen kwalitatief achterloopt bij het landelijk gemiddelde.
Voor het mbo komt nu ook één loket, waardoor ouders inzicht krijgen in de mogelijkheden in de regio. Het is op een gegeven moment financieel onhaalbaar om op elke school voor mbo een opleiding motorvoertuigen in stand te houden. Provincie en gemeenten steunen het initiatief. Zie voor meer nieuws over fusies pagina 20.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.