• blad nr 2
  • 25-1-2014
  • auteur K. Hagen 
  • Redactioneel

 

Aandacht als recept tegen schoolverlaten

Wederom is het aantal vroegtijdig schoolverlaters in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs gedaald. Fors zelfs: het afgelopen schooljaar waren er 8300 minder dan in 2011-2012, blijkt uit cijfers van het ministerie van Onderwijs.

Afgelopen jaren daalde het cijfer ook, maar minder. Een scherpere meetmethode zorgt ervoor dat beter in beeld wordt gebracht hoeveel jongeren écht uitvallen. “Wij hebben bijvoorbeeld opleidingen voor uniformberoepen in Leeuwarden en Emmeloord”, zegt woordvoerder Harry van der Molen van Roc Friese Poort. “Die leerlingen verlaten het regulier onderwijs, maar gaan wél werken bij defensie.”
Ook jongeren die een vrijstelling hebben van de leerplichtwet, worden nu niet meer meegeteld. Net als leerlingen die overstappen van regulier naar particulier onderwijs en jongeren met een mbo 1-diploma die een baan hebben.
Op Roc Ter Aa in Helmond is het aantal schoolverlaters met ruim 40 procent gedaald. Het hoogste percentage van alle mbo’s. Het geheim? “Daar is niet één recept voor te geven”, zegt bestuursvoorzitter Antoinette Knoet. De school doet veel en houdt intakes met studenten en hun ouders. “Zo krijgen ze een goed idee wat de opleiding inhoudt.” Een goede overgang van de vmbo-school naar de mbo-instelling helpt ook. “Leerlingen houden bij ons nog contact met hun oude mentor”, zegt Knoet.
Soms verliezen leerlingen die het leerwerktraject volgen hun baan. Knoet: “Dat kan in crisistijd, vaak is dat een moment dat leerlingen stoppen met de opleiding. Onze school heeft een bemiddelaar die leerlingen helpt een nieuwe werkplaats te vinden.” Toch is echte aandacht van docenten het allerbelangrijkst. “Daar worden signalen als eerste opgevangen. Je komt daar al een heel eind mee.”

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.