• blad nr 15
  • 9-9-2000
  • auteur O. Bosma 
  • Redactioneel

 

Registratie werktijden

De arbeidsinspectie is van plan schoolbesturen te dwingen de werktijden van het personeel te registreren. Volgens de arbeidstijdenwet (1996) had dat allang moeten gebeuren, maar tot nu toe heeft het onderwijs de wet naast zich neergelegd. In oktober 1999 belegde de inspectie een bijeenkomst met de besturenorganisaties en de onderwijsbonden, waar de besturen van het primair en voortgezet onderwijs verstek lieten gaan. Toen werd afgesproken dat er eerst op een aantal scholen ervaring zou worden opgedaan. Maar de pilots begonnen pas aan het eind van het vorig schooljaar. De arbeidsinspectie is nu zo kribbig geworden dat ze de scholen voor het blok wil zetten. De wet biedt mogelijkheden tot sancties, waaronder boetes. De bedoeling van de wet is handhaving van voorschriften over maximale werktijden, pauzes, rusttijden en overwerk te bevorderen.

Dit bericht delen:

© 2026 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.