- blad nr 2
- 25-1-2014
- auteur G. van der Mee
- Redactioneel
Ouder versterkt storend gedrag
Leerlingen met milde vormen van adhd of autisme blijken in het speciaal onderwijs net zoveel vooruit te gaan als in het regulier onderwijs. Dat staat in het onderzoek waarop ontwikkelingspsycholoog Regina Stoutjesdijk onlangs promoveerde. Ze toont aan dat deze leerlingen een forse leerachterstand hebben, maar meestal wel een gemiddeld IQ. “Op de punten leerprestaties en sociaal gedrag boekten ze net zoveel vooruitgang. Het kan zijn dat speciaal onderwijs nog iets extra’s toevoegt, maar dat heb ik niet onderzocht.”
Waarom zitten ze dan in het speciaal onderwijs?
“Hun gedragsstoornis wordt vaak versterkt door de thuissituatie. Juist kinderen met een aandachtstoornis hebben een heel consequente aanpak nodig. Als die ontbreekt en er zijn veel conflicten thuis, wordt hun gedrag nog onaangepaster.”
Kan het gewone onderwijs deze kinderen er dan wel bij hebben?
“Alleen als de leerkracht de kennis en expertise heeft om zowel met de kinderen als hun ouders om te gaan. Ideaal zou namelijk zijn wanneer er thuis dezelfde aanpak is als op school. Nu gaat veel kennis van sociaal gedrag thuis weer verloren.”
Stoutjesdijk erkent dat scholen al jarenlang met kinderen werken die thuis in conflictsituaties leven. Het is dus een oud probleem, maar ze hoopt op een nieuwe rol van jeugdzorg in passend onderwijs. “Volgens de wet moeten de samenwerkingsverbanden samenwerken met jeugdzorg, er moet een verplichte afstemming zijn met de school.” Uit het onderzoek blijkt ook dat storend gedrag van een kind op school de situatie thuis meestal nog meer verslechterd. Ook weet de ontwikkelingspsycholoog dat in sommige gevallen de problemen zo ernstig en complex zijn dat speciaal onderwijs nodig blijft.