• blad nr 1
  • 11-1-2014
  • auteur K. Hagen 
  • Redactioneel

 

De zorg wordt duur betaald

Adviesbureaus verdienen goed aan de invoering van passend onderwijs. Alleen al in het primair onderwijs zijn minstens achttien bureaus actief voor 77 samenwerkingsverbanden. AOb-bestuurder Verheggen vindt dat raar. “Allereerst omdat ze duur zijn. Maar ook omdat je het maken van zorgplannen niet aan externen moet overlaten.”

Uit een inventarisatie van de AOb blijkt dat in het voortgezet onderwijs ruim 15 procent een adviesbureau aan het werk heeft gezet. In het primair onderwijs ligt het percentage nog hoger met ruim 20 procent. Op de website swv.passendonderwijs.nl, van alle samenwerkingsverbanden, blijken veel mailadressen en contactpersonen van adviesbureaus te staan.
Sinds 1 november 2013 zijn de samenwerkingsverbanden definitief samengesteld. AOb-bestuurder Liesbeth Verheggen vindt het raar dat er nog steeds gebruik wordt gemaakt van externe hulp. “Allereerst omdat die bureaus gewoon heel duur zijn.” Ze begrijpt dat het bij de oprichting handig kon zijn om externen in te huren. “Als je met verschillende bestuurders moet samenwerken, kan dat van pas komen omdat het een juridisch ingewikkelde materie is. Nu gaat het echter om de inhoud, er moeten zorgplannen gemaakt worden, wie gaat welke zorg aanbieden? Dan vind ik het onverstandig als externen bepalen wat er in de klas gebeurt. Dat moeten bestuurders of schoolleiders zelf doen, samen met de leraren. Leraren moeten hun bestuurders kunnen aanspreken op beleid. Bij een extern persoon kan dit niet.” Uit verschillende onderzoeken in 2013 bleek dat vooral de docenten nog nergens van af weten.
Volgens de wet mag ieder samenwerkingsverband zijn eigen regels maken, vandaar dat de Evaluatiecommissie Passend Onderwijs (ECPO) een ‘caleidoscoop van opvattingen en procedures’ verwacht en daardoor een enorme bureaucratie. Staatssecretaris Sander Dekker heeft daarom, na aandringen van de Kamer, zijn eigen adviesbureau ingeschakeld: de ‘Kafkabrigade’. Die moet besturen helpen de bureaucratie tegen te gaan. De Kafkabrigade is opgericht om toestanden te onderzoeken ‘waar geen touw meer aan vast te knopen is’. Meer op pagina 18.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.