• blad nr 14
  • 21-9-2013
  • auteur R. Wisman 
  • Na de bel

 

Ingrid

Ingrid Dekker (40) werkt sinds drie jaar als docent Nederlands bij het Carré College (vmbo) in Rotterdam. Zoon Marcel (20) doet een mbo-opleiding ‘orde & veiligheid’ en wil daarna naar de politieacademie. Ingrid en Marcel wonen in Delft samen met Ingrids partner Gert (40) en zoon Duco (8). Zij doen niet mee aan het interview.

Door werk, school, sport en bijbaan zijn er doordeweeks nauwelijks vaste momenten om elkaar te zien. Het zondagochtendontbijt is heilig voor moeder Ingrid en zoon Marcel Dekker. “Maakt niet uit hoe laat ik zaterdagnacht thuiskom; de volgende ochtend eten we samen”, zegt Marcel.
Vandaag tussen tien en elf uur is de ontbijttafel gedekt met afbakbroodjes, kaas, ham, boter, hagelslag, een fruitschaal. Koffie, thee, jus d’orange en krant zijn binnen handbereik.
Marcel noemt zijn moeder een ‘betrokken’ docent.
Ingrid: “Na de bel blijf ik op school tot een uur of vijf. Ik probeer mijn werk zoveel mogelijk daar te doen.”
Marcel: “Je begint meestal ook eerder.”
Ingrid gaf het afgelopen schooljaar les aan twee examenklassen. Voor hen was ze continu bereikbaar op haar 06. De avond voor het examen whatsappte een leerling dat ze nog even wilde oefenen. “Dan log ik meteen in”, zegt Ingrid. Ze laat de dialoog zien op haar telefoonscherm. Om 21.20 uur gaf ze de leerling een link door waar deze kon oefenen en stelde gerust: ‘Jij bent er klaar voor.’
Ingrid: “Ik probeer de leerlingen er echt doorheen te slepen. Kinderen met de grootste leerachterstanden verdienen de beste docenten. Hier zitten intelligente kinderen in vmbo 3 met een woordenschat van een kind uit groep 6. Het is een hele klus om die aan een vmbo-diploma te helpen. Hoe meer achterstand een leerling heeft, hoe beter de docent zijn best moet doen.”
Marcel: “Alle leerlingen verdienen een kans, vind jij.”
Ingrid: “Ik kan kwaad worden als er misprijzend over het vmbo wordt gesproken. Het is redelijk makkelijk om een gymnasiumkind van een 7 naar een 7,5 te brengen. Wij brengen leerlingen van een 3 naar een 6, maar de inspectie ziet alleen het eindresultaat. Dat is een miskenning.”
Marcel: “Vmbo-leerlingen vind jij de leukste doelgroep.”
Ingrid: “De leerlingen kunnen pittig zijn, omdat ze een verkeerd soort assertiviteit aanleren. Ze luisteren niet automatisch. Wat veel mensen niet weten is dat de leerlingen een enorme zelfspot hebben.” Onlangs was Ingrid met een groep van vijftien examenleerlingen in Marrakech. “Toen ze quad gingen rijden, moest ik op hun Gucci-tasjes letten. De foto van mij, omhangen met al die merktasjes, plaatsten ze zelf op Facebook.”
Moeder en zoon woonden vijf jaar met z’n tweeën voor het gezin zijn huidige samenstelling had. Ze zijn hecht. Voor Marcel was ze geen docent, maar vooral een leuke moeder. “De regel was dat er zoveel vrienden mochten blijven logeren als er in mijn slaapkamer pasten. Ze wou niet dat ik op straat rondhing. Ze zat wel achter me aan qua huiswerk, maar dat is moeders eigen”, lacht hij.
Naast het zondagse ontbijt trekken ze er ook spontaan wel eens op uit voor een etentje of een terrasje in Delft. De gesprekken gaan vaak over werk en school.
Marcel: “Dat houdt mijn moeder nou eenmaal altijd bezig.”
Ingrid: “Ik moet er niet aan denken dat ik van salaris- naar salarismoment zou leven, en dat het geld de reden is om uit bed te komen. Ik houd van mijn werk.”

Meedoen aan deze rubriek? Mail naar onderwijsblad@aob.nl

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.