• blad nr 10
  • 25-5-2013
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

Meeste burn-out klachten, toch tevreden

Onderwijspersoneel is van alle Nederlanders het meest tevreden over hun werk. Tegelijkertijd kent onderwijs het hoogste percentage burn-out klachten. Volgens de Nationale enquête arbeidsomstandigheden 2012 heeft bijna een op de vijf mensen in het onderwijs daarmee te maken.

Wie stress wil vermijden kan het beste in de landbouwsector gaan werken, daar ligt het percentage met burn-out klachten het laagst. Opvallend is volgens de jaarlijkse enquête van TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek dat het burn-out percentage in het onderwijs sinds 2010 fors is gestegen. Toen ging het om 16,5 procent, in 2011 om 18,1 procent en nu om 19,4 procent - stevig hoger dan bij alle andere beroepsgroepen.
Sinds 2010 geven leraren en ondersteuners ook steeds vaker aan dat ze heel veel werk moeten doen en extra hard werken. Toch zijn leraren ondanks die werkdruk van alle beroepsgroepen het meest tevreden over hun baan. Die tevredenheid komt onder andere doordat de zelfstandigheid in het werk groot is. Onderwijspersoneel scoort hoger dan gemiddeld bij zelf beslissingen nemen en oplossingen bedenken.
Tegenover die zelfstandigheid staat dat onderwijspersoneel emotioneel erg betrokken is bij het werk, waardoor het werk volgens een op de vijf ook emotioneel belastend is. Mogelijk verklaart dat de velee burn-out klachten. En er zijn nog wat minpuntjes waarop de onderwijssector hoog scoort. Zo wordt er relatief meer dan in andere sectoren gepest door ‘klanten’, lees ouders en leerlingen. Daarnaast zijn de mogelijkheden om verlof te nemen op een zelf gekozen moment het laagst van alle beroepsgroepen.
In 2011 wilde onderwijspersoneel doorwerken tot een leeftijd van 63,6 jaar. Dat stijgt in 2012 naar 63,9 jaar. Daarmee is onderwijs koploper van alle beroepsgroepen, op de voet gevolgd door cultuur en recreatie met 63,7 jaar.

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.