• blad nr 10
  • 25-5-2013
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

Gevangenisstraffen in Amerikaanse testschandalen

Schoolbestuurder Lorenzo Garcia moet vanwege een toetsschandaal in El Paso (Texas) ruim drie jaar de cel in. De bonus van ruim 50 duizend dollar die hij kreeg voor snel stijgende leerprestaties op de scholen in het district, moet hij terugbetalen, plus een boete van 180 duizend dollar. Het is de eerste veroordeling in een wijdverbreid testschandaal.

De directe koppeling tussen testuitslagen en bonussen voor leraren, scholen of bestuurders – waarbij de manier waarop dat gebeurde van staat tot staat verschilde – leidde op tientallen plaatsen tot toetsfraude. Foute antwoorden werden simpelweg achteraf verbeterd om als school betere scores te krijgen. De ene keer verdiende de school daaraan, de andere keer leraren en bestuurders.
Deze maand start een strafzaak in Atlanta. In totaal staan 35 bestuurders, schoolhoofden en leraren terecht wegens ‘georganiseerde misdaad, oplichting, testfraude en het intimideren van klokkenluiders’. Op grote schaal werden testformulieren veranderd om bonussen op te strijken van vele 100 duizenden dollars. Hoofdpersoon in deze zaak, ooit ‘schoolbestuurder van het jaar’ Beverley Hall ontkent schuld en wist volgens haar advocaat nergens van. Wanneer alle aanklachten worden toegewezen, hangt haar twintig jaar cel boven het hoofd.
Ondertussen duiken bewijzen op voor nieuwe zaken in Phildelphia en Washington. In de hoofdstad ligt de in Amerika beroemde onderwijsvernieuwer Michelle Rhee onder vuur, omdat zij ontkent dat ze in haar tijd als bestuurder van de scholen in Washington op de hoogte was van de mogelijke fraude. Maar onlangs dook een strikt vertrouwelijke memo uit 2009 op waarin al melding wordt gemaakt van het veranderen van toetsuitslagen.

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.